Pamięć wzrokowa – jakie ma możliwości i jak ją wykorzystać w czasie nauki do matury (krótko i na temat).

Aby odnieść sukces, musisz przełamać schematy!

System edukacji, z którym mierzymy się w szkole jest przestarzały. Stosuje konserwatywne techniki 😪 które w świetlne nowy odkryć naukowych okazują się mało skuteczne. Jednym z mankamentów szkoły, który z pewnością mocno Ci doskwiera jest wczesną pora wstawania. Okazuje się, że ludzki mózg potrzebuje wiele czasu nim po przebudzeniu 😴 będzie mógł przyswajać informacje. Dlatego lekcje powinny rozpoczynać się przed południem, a system edukacji wciąż męczy nas dzwonkiem o 8:00.

Odkrycia neurologów – jak wprowadzić je w życie?

Wiele odkryć neurologów na temat pracy mózgu powinno spotkać się z praktyczną odpowiedzą szkolnictwa 🏫 Od przykładu wspomnianego na górze, dużo ciekawsza jest konkluzja badaczy z amerykańskiego centrum MIT (Massachusetts Institute of Technolog). Przeprowadzając szereg doświadczeń, dowiedli jak niedoceniona przez ludzkość jest pamięć wzrokowa 🧐 oraz jak korzystając z niej można uczyć się szybciej i skuteczniej.

Kierowniczka badań, Aude Olivia wraz z zespołem pracowników MIT zgromadziła grupę ochotników. Następnie polecono im przez 5 godzin oglądać na ekranie przeskakujące obrazki. Było ich około 3000, a czas wyświetlania każdego z nich trwał 3 sekundy.
Po sensie, grupę ochotników poproszono o wskazanie obrazków, które widzieli na ekranie, lecz które zostały tym razem zmodyfikowane (np. przez dodanie nowego elementu, zmianę barw, itp.). Odsetek osób, prawidłowo oddzielających wyświetlane obrazki od ich zmodyfikowanych wersji wynosił blisko 90%! 😵

Dlaczego, ten eksperyment był tak rewolucyjny? Ponieważ, wcześniej uważano że podczas oglądania dużej liczby obrazów ludzki mózg zapamiętuje tylko ogólną i abstrakcyjną informację na ich temat.
Pracownicy MIT dowiedli, że nasze neurony gromadzą wiedzę nie tylko na temat każdego wyświetlonego zdjęcia, ale także o wszystkich elementach na nim przedstawionych!

Podsumowując zasoby naszej pamięci wzrokowej są kilka razy większe, niż myśleli dotychczas naukowcy! Dlatego warto ją wykorzystać w czasie nauki. Nie wiele wydawnictw oferuje maturzystą produkty tak dobrze przystosowane do realnej biologii człowieka. Nasze wydawnictwo, na szczęście tak. 😉
Parę lat temu stworzyliśmy Kolorowankę Chemika, która pomogła masie uczniów skutecznie zapamiętać jakie barwy mangan nadaje substancją w zależności od swojego stopnia utlenienia. Utrwalić wiedzę o związkach metali: miedzi, cynku, chromu, żelaza, ołowiu oraz innych pierwiastków. Kolorowanka ponadto przedstawia charakterystyczne objawy rekcji organicznych oraz barwy poszczególnych odczynników w roztworze o danym pH. Wszystko zgodnie z naturą naszych neuronów.

Jak wygląda nauka z Kolorowanką?

To banalnie proste i przyjemne! Na rysunki wewnątrz Kolorowanki zostały naniesione wzory sumaryczne, różnych związków chemicznych (np. CuS). Korzystając z wykazu barw umieszczonego w opracowaniu, określasz typ substancji oraz jej barwę (CuS – siarczek miedzi (II); nierozpuszczalna w wodzie sól – czarny osad). Następnie barwę przeniesiesz na szkic, korzystając z kredek lub farb. Rysunek przybierze prawidłową formę. Twój umysł zapamiętuje elementy, które kolorowałeś – jakim wzorom one odpowiadają. Przerobienie kilku stron zaowocuje bardziej niż się spodziewasz!

Artykuł zainspirowany (LINK)